Hengellisen ja ammatillisen kasvun (HAKA) prosessi

Yleistä

Hengellisen ja ammatillisen kasvun (HAKA) prosessin tarkoitus on tukea ja vahvistaa opiskelijan valmiuksia siirtyä hengellisen työn tekijäksi opintojen jälkeen. Valmiuksilla tarkoitetaan tässä yhteydessä erityisesti hengellisen työn edellyttämää hengellistä ja ammatillista kypsyyttä sekä persoonallista kasvua. Prosessi kestää koko opintojen ajan.


Opiskelijan hengellisen ja ammatillisen kasvun suuntaa tarkastellaan ja arvioidaan toistuvasti hänen opintojensa aikana: 

Koulutukseen hakija kirjoittaa ”kutsumusesseen” hakemuksensa yhteyteen kuvaten sen hetkistä näkemystä omasta kutsustaan. Opintojen alussa hän luo henkilökohtainen kasvusuunnitelma, jossa aloitetaan keskustelu osaamisen kehittämisestä ja hengellisestä sekä ammatillisesta kasvusta opintojen aikana. 


Yksi HAKA-prosessin keskeisistä tavoitteista on kaaviossa mainittu itsereflektiotaitojen kehittäminen: opiskelijalla vahvistuu kyky tarkastella omaa toimintaa ja kehittää sitä. Itsearvioinnin tukena käytämme vertais- ja opettaja-arviointia, jotka yhdessä muodostavat perustan väliarvioinnille ja -keskusteluille (kts. kaavio). Nämä ovat hengellisen ja ammatillisen kasvun prosessin kannalta keskeisiä. Silloin prosessista vastaava(t) opettaja(t) voi(vat) yhdessä opiskelijan kanssa arvioida, missä hän on menossa hengellisen ja ammatillisen kasvun suhteen. Onko jotain korjattavaa tai peräti hälyttävää? Kun arviointi tapahtuu opintojen aikana, voidaan opiskelijalle antaa aikaa korjata asenteitaan tai käyttäytymistään. Loppukeskustelu käydään opintojen lopussa, jonka läpäistyään myös Suomen Vapaakirkon työntekijän tai pastorin valtakirjaa hakevalla opiskelijalla katsotaan olevan riittävät hengelliset ja ammatillista kypsyyttä osoittavat valmiudet koulutuksensa mukaisen valtakirjan saamiseksi. Vapaakirkon työthteyteen aikoville HAKA-prosessin tavoitteet muodostavat osaltaan myös kriteerit valtakirjan myöntämiselle. 

 

HAKA-prosessiin kuuluu edellä mainitun lisäksi myös useita kursseja ja opintojaksoja, jotka tukevat ammatillisen kypsyyden ja hengellisen kasvun vahvistumista. Erityisesti ensimmäisenä lukuvuotena Teologian perusteet-koulutusohjelmassa opiskelija keskittyy hengelliseen kasvuun Jumalan edessä, Kristuksen seuraajana ja Hengen voimassa. Seurakuntatyön opintoihin kuuluvat HAKA 1 ja HAKA 2-kurssit ja käytönnön harjoittelut vahvistavat opiskelijan käsitystä itsestään hengellisen työn tekijänä. Koulutuksen tavoitteena on, että kaikki opiston tarjoama teologinen koulutus tukee ammatillista kypsyyttä ja hengellistä sekä persoonallista kasvua.

Tavoitteet

Hengellisen ja ammatillisen kasvun edistymistä tarkastellaan opintojen aikana seuraavien tavoitteiden valossa:


Henkilö osoittaa ymmärtävänsä, mitä merkitsee olla Jumalan lapsi. Hän on sitoutunut Kristuksen seuraaja, joka

Henkilö…

Henkilö…

Henkilö…


Edellä mainittujen viiden HAKA-tavoitteen lisäksi Suomen Vapaakirkon valtakirjaprosessiin osallistuvia opiskelijoita koskee vielä kuudes tavoite:


6.  Vapaakirkolliset ydinnäkemykset omaksuttu
    Henkilö…


HAKA-prosessi käytännössä

Valmistautuminen HAKA-prosessiin

HAKA-prosessin perusta luodaan Teologian perusteet -koulutuksessa ennen kuin henkilö aloittaa varsinaisen työntekijäkoulutuksen. Teologian perusteet -koulutuksen Elämä kristittynä -opintojakso luo ja vahvistaa hengellisen elämän hoitamiseen liittyviä käytänteitä (rukous, Raamatun lukeminen, seurakunnan tärkeys, opetuslapseus). Teologian perusteet -ohjelman lopussa opiskelija hakee tutkinto-ohjelmaan. Tähän hakuun liittyy useita omaa persoonaa, kutsua ja osaamista reflektoivia tehtäviä (videotodistus, kutsumusessee, arvio omasta suoriutumisesta opinnoissa) sekä paikallisen seurakunnan antama suositus. 


Myös lähtötasotentin kautta työntekijäkoulutukseen tulevilta edellytetään samoja reflektoivia tehtäviä, ja myös heidän hengelliseen ja ammatilliseen kasvuun liittyvä osaamisensa varmistetaan etukäteen. 

HAKA-prosessi ensimmäisen lukuvuoden aikana

Orientaatioviikko (elokuu)


HAKA I-kurssin suorittaminen (elo–toukokuu)


Harjoittelu 1:n suorittaminen (tammi–toukokuu)


HAKA-prosessi toisen lukuvuoden aikana

Orientaatioviikko (elokuu)


HAKA II-kurssin suorittaminen (elo–toukokuu)


Harjoittelu 2:n suorittaminen (syys–joulukuu)


Henkilöarviointi (syys- lokakuu)

Henkilöarviointi on ulkopuolisen tahon tekemä arviointi opiskelijan soveltuvuudesta. Se antaa arvokasta tietoa opiskelijan vahvuuksista ja kehityskohteista koskien hengellistä työtä. Arviointi keskittyy mm. henkilön luotettavuuteen ja turvallisuuteen, motivaatioon ja sitoutumiseen, sekä työpersoonallisuuteen ja persoonallisuuden piirteisiin. Substanssiosaamista henkilöarvioinnilla ei mitata. 


Loppukeskustelu (toukokuu)

Loppukeskustelun tarkoitus on selvittää,  onko opiskelijalla riittävät hengelliset ja ammatillista kypsyyttä osoittavat valmiudet hengelliseen työhön siirtymiseksi ja koulutuksensa mukaisen valtakirjan saamiseksi. Loppukeskustelu pohjautuu väli-, harjoittelu-, henkilö-, itse-, opettaja- ja vertaisarviointeihin, sekä credon tehtäviin. Siinä on läsnä opiskelijan lisäksi 1-2 opettajaa. Loppukeskustelun jälkeen opiskelija saa suosituskirjeen, jossa kuvataan opiskelijan hengellistä elämää ja ammatillista kypsyyttä. 


Miten HAKA-prosessia arvioidaan?

HAKA-prosessin arviointi tapahtuu prosessin aikana ja lopussa. Se perustuu pääosin opiskelijan ja opettajan välisiin keskusteluihin jonka pohjana ovat prosessin aikana tehdyt itsearviointitehtävät, henkilöarviointi, sekä vertais- ja opettajan arvioinnit. Näissä keskusteluissa opiskelija ja opettaja yhdessä toteavat, mihin suuntaan prosessi on menossa ja mihin asioihin pitää erityisesti kiinnittää huomiota. Opettajan tekemät huomiot saattavat johtaa toimenpiteisiin siloin, jos opiskelijan toiminta on selvästi ristiriidassa HAKA-prosessin tavoitteiden kanssa. Arvioinnin apuna käytämme ns. liikennevalomallia, jossa vihreä valo tarkoittaa kasvun suunnan olevan kunnossa. Punainen valo tarkoittaa, että puheena oleva HAKA-prosessin kohta vaatii välittömiä toimenpiteitä. Keltainen valo kertoo, että tarvittavat toimenpiteet on aloitettu. 


HAKA-prosessiin liittyy myös osaamisperusteisesti arvioitavia tehtäviä. Näitä ovat esimerkiksi itsereflektiotaitoihin liittyvät tehtävät. Prosessia ei kuitenkaan arvioida numeroarvosanalla, vaan opintojen lopussa opiskelja saa opettajalta suosituskirjeen, jossa kuvaillaan prosessin onnistumista opiskelijan hengellisen ja ammatillisen kasvun näkökulmista.